Content

In 1989 was ik in Peru en zag dat mensen die niet konden lezen of schrijven gebruik maakten van diensten van beroepschrijvers. Deze schrijvers zaten aan een bureautje op de stoep langs de weg, en mensen wachtten geduldig tot ze aan de beurt waren om hun brief te laten voorlezen en een antwoord te laten schrijven.

Door het internet voelde ik mezelf als een Peruaanse analfabeet. Niet zozeer met lezen en schrijven, gelukkig, maar wel met het maken van beeld en het gebruik van platforms om met beeld te kunnen ‘schrijven’. En omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden, wilde ik leren.

Schrijven over inhoudelijke thema’s heb ik altijd  leuk gevonden. Mijn eerste artikel schreef ik tijdens mijn studie voor het blad Technovisie. Maar later heb ik deze vaardigheid vooral ingezet voor het schrijven van rapporten en beleidstukken. Totdat ik in de redactieraad van De Landeigenaar zitting nam en regelmatig voor het blad ging schrijven.

In 2014 ben ik begonnen met scenario schrijven, een cursus bij Open Studio in Amsterdam. En ik heb veel gehad aan de Mooc’s van Coursera (Documentary! New Trends, New Formats) en Future Learn (From script to screen). Daarna heb ik twee camera’s gekocht en heb ik leren editen met Adobe Premiere Pro. Ook het Photoshoppen heb ik onder de knie gekregen.

Bij Welovetrafic heb ik de kunst van het website bouwen in WordPress geleerd, zodat ik teksten, filmpjes en foto’s ook een plek kon geven om te laten zien.

En dan komt de vraag ‘Hoe zorg ik dat mijn content gezien wordt’. Een filmpje op Youtube of Vimeo zetten, of tekst en foto’s op een website is een heel goed begin, maar uiteindelijk is het doel om (veel) aandacht voor je content te krijgen.

In de specialisatie Content Strategy van Northwestern University heb ik geleerd hoe je geloofwaardig, betrouwbaar en transparant media gebruikt om verhalen en informatie te communiceren, zodat de doelen van de organisatie versterkt worden. Het plaatsen van tekst, foto en film is gebeurd niet lukraak, maar ondersteunt met de juiste aanpak de doelen van de organisatie.

 

Artikelen in De Landeigenaar
Video Producties
Fotografie en fotobewerking